SUBRENDOTE?
Motociklą perkate sau. Tai pagrindinė taisyklė, kuria turėtume vadovautis. Nežiūrėkite į save esamų ar įsivaizduojamų merginų, menamų naujų draugelių (klubiečių? apie tai žemiau), sportininkų, bendradarbių, žmonių, kuriems norite padaryti įspūdį, akimis. Jei nusprendėte įsigyti savo motociklą, sveikinu, jūs esate pakankamai brandi asmenybė, daranti, tebūnie, galbūt pirmą tikrai savarankišką žingsnį (jei yra kitaip, šito jūs ir taip neskaitote, jums nusišvilpt, ką aš čia rašinėju). Bet kuriuo atveju, neabejokite – elgiatės teisingai.
Motociklas – tiktai vienas pačių geriausių laiko leidimo kompanionų. Tai aukščiausių technologijų pilna mašina, leidžianti jums judėti kitaip, nei galėjote įsivaizduoti. Tai atims jums kvapą, nutildys visas įkyrias mintis, naudojimo metu veikiančius paliks tik jūsų refleksus. O taip, po naudojimosi šia mašina tikrai jausitės gyvas! Ir turėsite apie ką pakalbėti su naujais, aktyvų gyvenimą gyvenančiais bendraminčiais.
Tai puikus sportas, nesvarbu, ant natūralios ar ant dengtos dangos. Jei įtrauksite šeimą, turėsite puikių ritualą, kur galėsite parodyti savo autoritetą bei edukacinius sugebėjimus. Tai dalykas, kuris lavins jūsų fizinę reakciją bei sprendimų priėmimo greitį. Nesvarbu, ar sportuosite, ar ne, jei jus įtrauks motociklizmas, dėl jo (tik vėliau suprasite, kad visgi dėl savęs), padarysite daug gerų dalykų sau: šeštadienio vakarą pasitenkinsit vienu, o ne aštuonias bokalais alaus, sekmadienį atrasit motyvacijos atsikelti anksčiau, laisvos pertraukėlės metu pasidomėję, kur per atostogas galite nuvykti motociklu, tikrai praplėsite savo akiratį. Tai dar vienas būdas išlysti iš ekrano (beje, pripratimui žiūrėti į 5“ ekranėlį pataikauja ir motociklų gamintojai: naujų modelių spidometrai kažkodėl labai panašėja į tai, per ką greičiausiai, skaitote šį tekstą. O kur galimybės per savo išmanųjį telefoną reguliuoti motociklo nustatymus! Taip, tokios funkcijos jau yra). Motociklas motyvuoja judėt. Todėl yra sakoma, kad motociklas suteikia ir simbolizuoja laisvę (o ne todėl, kad gali jus nuvežti iki Alpių – tai daug paprasčiau padaryti lėktuvu). Net neabejoju, kad atradę motociklą, išgirsite (o todėl (vėl) pamilsite) save, o tuo pačiu visą pasaulį daugiau, nei iki šiol.
BLOGI PAVYZDŽIAI
Draugai, kurie turit amerikietiškus motociklus, nesupykit – jokio ten dvasingumo nėra, jūs tiesiog truputį patingėję pasigilinimo į reikalą, nusprendėte permokėti už seną, 50-tųjų metų ergonomikos pavyzdžio motociklą. Nevaldomą, nestabdantį, drebantį. Taip, tais metais visi motociklai buvo tokie. Stilius, bendruomenė… Kas? Šauni idėja burtis į bendruomenę, kad vienam neteisingą sprendimą priėmus, kvailai nesijaust. Čia kaip su tuo, kad milijonai musių klyst negali. Naudojantys daiktus pagal paskirtį, tyliai kikena prisimindami jus. Nepykit. Viską galima daryti žmoniškai. Ir patogiai.
O jei rimtai, tai niekada negalvojau apie galimybę persikūnyti bei kiek tai gali atpalaiduoti. Žiūrint per šią prizmę, chromu blizgantis, atseit stiliovas „čioperis“ yra tai, ko reikia. Taip, tada tai puikus pasirinkimas, po darbo biure, nusivilkus kostiumą, pavaizduojant urvinį (garažinį, labai laisvą ir pan.). Ūsų dar nepamirškite prisiklijuoti. Ir kad paparaciai su apipaišytu pilvu neprifotkintų.
Tiesiog nemėgstu veidmainystės.
Tai kodėl tiek daug žmonių renkasi kruizerius (liaudyje vadinamus čioperiais)? Va jums atsakymas raštu. Esame socialios būtybės, mums svarbu, kaip mus mato ir vertina kiti. Visgi, norėdami išlikti savimi, kartais turime pabūti tik su savimi. Apsiriboti nuo aplinkos. Ar jums svarbu, kaip atrodote skaitydami knygą? Šiuo atveju „atrodymas“ nesvarbu? O kodėl svarbu, kai ant dviejų ratų, neribojami stiklo ir metalo kiauto, mėgaujatės greičiu, uodžiate pavasario gaivą, grožitės spalvotu rudeniu ar bandote sukibimo ribą ant užšalusio ežero? Nes per daug skubate įrėminti save, susieti su kažkokiu „motociklisto“ tipažu. Jums to reikia? Tai va, baikerio ant „čioperio“ tipažas mažiausiai įpareigojantis: tu gali važiuoti lėtai (skirtingai nei iš tavęs tikisi (?!!!) aplinkiniai automobilių vairuotojai, kai tu važiuoji žiediniu motociklu – kuris tau patinka labiau nei visi kiti, nes tu žinai, kad motociklas turi būti greitas bei technologiškai tobulas tai dienai, kai tu jį įsigijai); su savo mėgstamais džinsais bei marškinėliais (nes važiuoji tik iki parduotuvės ledų), nenubrūžintais kelių slaideriais ar nenutaškytu purvu, kaip įrodymu, kaip kietai tu gali važiuoti, nes turi motociklą, galintį taip važiuoti. Argi ne taip? O kas, jei įsigytum tokį motociklą, kokio nori TU ir pabandytum SAU pasakyt, kad tuo metu esi tik tu, tavo mašina, leidžianti tau judėti taip ir ten, kur nori TIKTAI TU ir… kelias? Tai yra motociklo naudojimo – motociklizmo, esmė. Pagaunat?
Mūsų mažoje aplinkoje senovinių motociklų kolekcininkai (? – dedu klaustuką, nes kolekcijoje turi tik vieną motociklą, bet kitaip jų pavadinti negaliu) užėmę gan reikšmingą pozą – kartais man atrodo, kad būtent taip nesidomintis šia technika žmogus turi įsivaizduoti motociklininką. Kažkokį velnią garaže gaivina, niekas jo nematė, bet sako, kad motociklas. Bandžiau ir aš pats susirinkti iš metalo laužo vintažinį motociklą (kad būčiau madingas – dabar mada tokia yra), bet supratau, kad ne man tai (arba dar nesubrendau iki to, nes man atrodo, kad yra gyvenime įdomesnių užsiėmimų) tai dabar jau geri trys metai biure turiu gana originalių interjero puošmenų.
Kaip žinote, kolekcininkai bet kame, net geležies gabale sugeba įžiūrėti dūšelę bei gali pajausti orgazmą savaitgalio turguje Čekijoje suradus kokį nors „paskutinį pasaulyje išlikusį“ žibinto tvirtinimą, tad jų požiūriu į motociklus bei motociklizmą vadovautis tikrai nereikėtų, nes nuvažiuosite kažkur į lankas, iš kur vėliau, sveiko proto genamas, grįšite bei mesite visus su tuo asocijuojančius dalykus, tame tarpe – domėjimąsi motociklais. Labai nesigilinant, kolekcininkų kategorijai priskirsiu visus teigiančius, kad motociklas turi būti „vienintelis toks pasaulyje“, iš neturėjimo ką veikt iš kokio seno š lipdančius patys-nežino-ką bei pezančius apie visokius geležies (ypač senos) dvasingumus*.
Dar viena, šitiems veikėjams gimininga motociklistų kategorija. Tvirtinantys, kad morališkai pasenęs tam tikras motociklo modelis yra aukščiau už viską, kas pagaminta vėliau, nei jų turimos kuvaldos** gamybos data. Neginčijimas patikimumas bei remonto lauko sąlygomis galimybės? Aišku, tai daug svarbiau nei tai, kad jus gali aplenkti pusė automobilių, o motociklui nuvirtus ant šono, esate priversti draugės prašyti padėti jį pakelti. Jei jūs ruošiatės zombių apokalipsei – galimybė sutvarkyti techninius gedimus plaktuku, kirtikliu bei po ranka esamomis detalėmis gal ir aktuali. Kitų variantų nežinau, kodėl jūs būtumėt teisus. Dėka aukščiau minėtų kolekcininkų bei šių individų, motociklistas vis dar įsivaizduojamas kaip tepaluotas urvinis (garažinis) žmogus savo laisvalaikį leidžiantis nuomojame su trimis draugeliais daugiaaukščiame garaže.
Po velniais, pamirškite tai. Motociklų aptarnavimo intervalai senai siekia keliolika tūkstančių kilometrų; jie nedvokia; iš jų niekas nelaša, jie turi stabdžių antiblokavimo, stabilumo, anti-apsivertimo, traukos kontrolės, važiavimo į kalną sistemas; elektroninę pakabą, reguliuojamą mygtukų ant vairo paspaudimu; papildomus žibintus, apšviečiančius posūkį, į kurį sukate, pagrindinius – LED‘inius, o naujausiuose modeliuose (kaip ir automobiliuose) – lazerinius. Vardinti dar? Pažiūrėkite į savo automobilį pro langą ir tai, ko rasite jame, rasite ir tų pačių metų gamybos motocikle. Juk tai normalios 21-o amžiaus transporto priemonės, be to, naujausios technologijos, išbandomos Moto GP iki serijinių motociklų atkeliauja greičiau, nei iš F-1 iki automobilių.
TAI KĄ GI MAN APŽERGTI?
Pamenate pagrindinę taisyklę? Motociklą perkate sau. Galite kartoti tai, vistiek su pirmuoju motociklu tai nepavyks. Pavyks – lucky you. Pirmas bus bet koks. Panašus į tą, kurį turi, pavadinkim jį – tas Martyno kaimynas. Nes sakė, kad reikia pirkti tokį. Ok, pradžia yra. Tebūnie tas mechanizmas bent minimaliai techniškai tvarkingas***. Važiavimas motociklu ir jo remontavimas – šie dalykai neturi būti jums siekiami abu. Jei naudojatės kompiuteriu, ar jums yra privalu mokėti programuoti? Tad kas sugalvojo tokią nesąmonę su motociklais?!!! Ne, nėra jokia garbė ar vyriškumo įrodymas keisti tepalus savo motociklui garaže pačiam. Kieta yra kiekvieną vakarą savo vaikams prieš miegą skaityti knygas.
Pirkdami antrą motociklą, jau būsite savo srities žinovas: atėję į motociklų saloną, žarstysitės perskaitytų reviu įžvalgomis bei techninių charakteristikų skaičiais. Kaip bebūtų, šiame momente jau žinosite, kas jus traukia: motociklizmo Olimpas – žiedas, dinamiškas motokroso sprintas ar paskutines jėgas žadantis viso savaitgalio išvermės patikrinimas enduro motociklais. O gal galimybė su mylimu žmogumi ant keleivio sėdynės prasukt gražiausiais ir vingiuočiausiais pasaulio keliais? Pagal tai ir nusipirksite savo antrąjį motociklą. Deja, lūkesčiai bus per dideli. Nepasidarykite stabo. Neįsipareigokite geležiui ir nekeiskite gyvenimo būdo, tik todėl, kad dabar jūs mokate valdyti**** kažkokią mašiną.
Deja, visų nusvajotų motociklų pasimatuot neturėsit galimybės, tačiau internete pilna įrankių, kad bent susidaryti vaizdą, kaip jausitės ant konkretaus motociklo, ar pasieksite kojomis žemę ir pan. Pasinaudokite jais.
Tikiu, kad jei nemesite šio reikalo (kas tikėtina, nes atradęs ryšį su savimi, galbūt realizuosit kažkokius baisiai kietus vidinius sugebėjimus 😀 ), trečias motociklas bus naujas. Nes nesugebėsite susitaikyti, kad kažkas jau jodė jūsų kūno papildinį ar koks nors kreivarankis mechanikas nusuko varžto galvutę, kurią matote kiekvieną kartą, priėjus prie motociklo.
Patikėkite – visiems nusišvilpt, kaip jūs atrodote ant savo svajonių motociklo, juo labiau – koks jis yra. Mama melsis, kad TAI kuo greičiau jums paeitų, ji juk įsivaizduoja jus su šlepetėmis per pirštą bei maudymosi šortais važiuojant 250 km/h greičiu ant vieno rato iki jūros, visiems gi kitiems būsit šiek tiek kietesnis (arba dar keistesnis), nei buvote iki šiol, nesvarbu, ar ten graži britva, ar „tas, kur toks negražus sparnas styro prieky“.
MANO PATIRTIS
Dabar aš džiaugiuosi gamta, naudodamasis būtent tokiu padargu. Lietuvoje mes turime laaabai daug gražių miškų, kuriais galima prasilėkti nežalojant gamtos, o naudojantis vieškeliais ar miško keliais. Tokiu greičiu, kaip nori tu. Beje, leistinu pagal KET. Trasų, tegu ir mėgėjiškų, išlaikomų entuziastų, taip pat netrūksta.
Mane papirko bekelė, nes priartėti prie savo dviratės technikos valdymo sugebėjimo ribų gali važiuojant ir 70 km/h greičiu. Tai sąlyginai saugiau, nei bandyti gauti tą pačią adrenalino dozę, „sukant rankeną“ mažiau naudojam kely, tikintis, kad į jį neišvažiuos, tebūnie blaivas, traktoristas su savo technika. Netikite, kad 70 km/h yra labai labai greitai? Paskambinkit draugui, turinčiam krosinį ar enduro motociklą ir paprašykite, kad sekmadienį pasiimtų jus kartu.
Be to, nei vienas enduro savaitgalis, pradedant vietomis, kur teko važinėtis ir baigiant kompanija, su kuria tai dariau, nebuvo toks pat, kaip praeitas.
Laukiantis blogis, jei svajojate apie bekelei skirtą motociklą: pseudo sportininkų gretos. Tai gali varžyti jus ir demotyvuoti. Jei kreipsite į tai dėmesį, tai taip, ten visi kietesni vienas už kitą. Jei nekreipsite, tai visi važiuojantys taip kaip jūs, tik dar po dar trijų pasivažinėjimų. Beje, pasakysiu, nes jaučiu, kad reikia pasakyti: jei įsigysite bekelei skirtą motociklą – kompanija tikrai neprivalu. Važiuokit kur norit ir kaip norit, smagu bus tikrai. Na o jei sugalvosit „pasimatuoti ilgį“ – visada surasite su kuo ir – visai saugiai.
Tai kokį motociklą rinktis jums? Bet kokį, kuris yra patogus jums. Kur negulėsite, nes nežinote, kam to reikia; kur nesėdėsite taip, kaip sėdite ten, kur vis ilgiau skaitote naujienas, nes kažkas prieš pusšimtį metų buvo sugalvojęs, kad taip keliauti yra patogu. Stilius vėliau. Pradžiai išmokite saugiai naudotis šiomis mašinomis. Paguodai – jūs darote motociklą stilingu, o ne atvirkščiai.
Turėjau ne vieną kelioninį (neradau laiko išvažiuoti, o jo kai rasiu tai važiuosiu su kemperiu ir anūkais), ir žiedinį (pasivažinėjimai nuo Statoil iki Statoil nesužavėjo; ryžto pačiam pasiprašyt treniruočių vieninteliame uždarame žiede Lietuvoje pritrūko, o tuo metu tokios šaunios kompanijos kaip Coffee Racers dar nebuvo), ir begalę įvairių, universalių ir nesuprantamos paskirties motociklų. Jūs gi pradžiai nusipirkite tiesiog motociklą. Pilką, pliką street’ą. Kur sėdėsite tiesiai, o parūdijęs chromas ar baimė sulaužyti plastikinius aptakus neblaškys jūsų pojūčių bei įgūdžių formavimuisi. Techninės detalės: mažas svoris ir mažas darbinis tūris – jūsų naudai, patikėkite. Ir čia neklausykite to Martyno kaimyno, kai jis postringaus apie „išliekamąją vertę„, „lygį“, „mažiau-bėgiais-žaisti“ faktorių ar dar kokią nesąmonę. „Gaidys“ yra ne mažos kubatūros motociklas, o raideris, nesugebantis suvaldyti savo technikos bei rizikuojantis savo bei aplinkinių gyvybe. Jūs turite valdyti techniką, o ne ji jus. Turite sugebėti suvaldyti motociklą su pilnai atidarytu gazu. Girdėjote? Ok, ne dabar, bet šio sezono pabaigoj.
Kaip sakė tas Martyno kaimynas? Bent „litras“?
****VAIRAVIMAS
Skaudžiausiai krisite savo virtuoziškumo pike. Kai jau varysite kiečiau ne tik už Martyno kaimyną, bet ir beveik viename lygyje su tais bičiais iš YouTube. Linkiu, kad viskas baigtųsi kuo švelniau ir baimė neužgožtų noro važiuoti motociklu. Dabar jūs praregėjote: jūs visiškai nemokate važiuoti motociklu! Nesuvoksite, kaip iki šiol likote gyvas ir dėkosite savo angelui sargui. Jei noras dar yra, sveikinu – jūs teisingame kelyje ir jūs visą gyvenimą važinėsitės motociklu! Dar krisite, tikrai krisite. Ir skaudžiai. Bet priimsite tai visiškai kitaip.
Tobulinkite savo motorinio dvirãčio daikto valdymo gebėjimus visais įmanomais būdais: stenkitės važinėtis visais metų laikais, visais įmanomais motociklais: krosiniu, trialiniu, net vikšriniu sniego motociklu – gausite akceleravimo bei kūno valdymo įgūdžių, kuriuos panaudosite situacijose, apie kurių buvimą ar sugebėjimą kontroliuoti motociklą jose, net negalėjote pagalvoti.
LŪKESČIAI
Man nesuprantama situacija yra kai ateina žmogus ir sako: „patarkit man, kokį motociklą čia išsirinkus… už kokius du tūkstančius eurų… važinėtą, juk koks skirtumas“. Maždaug visi jie šūdas, tai geriau rinktis pigesnį. Bet atvažiuoja su nauja, premium klasės mažina. Šakės. Ant liežuvio galo klausimas, už kiek nusipirko dviratį sau pernai, bet iš mandagumo visada nutyliu.
Aš, turėdamas ribotą biudžetą, renkuosi naują motociklą, bet važinėtą automobilį. Nes mano mašina nuveža mano sėdimąją iki vaikų mokyklos, darbo ir Akropolio ir atgal, todėl mano poreikiai jai yra: kad būtų saugu, kai noriu – šilta (kai lauke šalta) arba šalta (kai lauke karšta), tilptų tam tikras pervežamų žmonių kiekis bei du maišai maisto. Viskas. O vat motociklas – visai kas kita! Tai įrankis mano asmeniniams (tik man jaučiamiems!) pojūčiams bei įvairiausioms emocijoms išgauti, įveikiant kliūtis: kitomis prieinamomis transporto priemonėmis sunkiai įveikiamas kelio dangas bei ilgas distancijas per trumpą laiko tarpą. Todėl šis įrankis turi būti bekompromisiai geras. Taškas.
DVASINGUMAS IR GROŽIS
Nepaisant to, sąvokos „dvasingas“, „gražus“ taikomos motociklui, man nesuvokiamos. Mašinos mums yra įprastas dalykas, tad ir vertinkime tai pragmatiškai: kiek gerai tos mašinos tarnauja mums. Nesileiskite mulkinami vertelgų, besistengiančių jums įrodyti, kad žinai, čia taip turi būt nepatogu, įvertink šito geležies dvasingumą. Ką tokį?
Ar jūs sakote: „o, kokia graži mano naujoji indaplovė“ arba „koks dvasingas mano naujas unitazas“? Ne. Jums nusišvilpt tokie dalykai, jums tereikia, kad gerai išplautų lėkštes ar gerai nuplautų tai, ko nesinori valyt šepečiu.
*Jei jau norite būti advanced user ir norite su bendraminčiais postringauti apie sąlyginį mašinų grožį ir kitokį briedą, būkit geri, pradžiai susipažinkite praktiškai su vertinamų daiktų funkcinėmis savybėmis ir sukaupkite padorų patirties bagažą (geriausiai matuojamą nuvažiuotais kilometrais arba sportiniais pasiekimais).
PABAIGAI
Nepatingėkite pamąstyti šitoje vietoje. Kalba apie vieną svarbiausių dalykų jūsų gyvenime – jūsų laisvalaikį. Kokybišką. Nuo to iš dalies priklauso jūsų darbo efektyvumas, atitinkamai – uždirbtų pinigų kiekis, atitinkamai – kur išleisit savo vaikus mokytis ir kokiais žmonėmis jie užaugs. Norit tam išleist mažai pinigų? O kokio rezultato tada tikitės? Gerai, pasūdžiau čia truputį 😀 , bet patikėkite, net visiškai naujas motociklas yra pigiausias daiktas laisvalaikiui, gebantis iš jūsų išspausti tiek daug. O jei įvertinti tai, kad jis dar ir turi variklį, tai bus ekonomiškiausia motosporto atmaina. Netikite? Pasidomėkite.
Ir nepasakokit niekam, kad turit motociklą, jei garaže saugote Dniepr, Jawa, Royal Enfield ar Harley-Davidson. Jūs dar neturite motociklo, nors, ko gero, einate teisinga linkme.
O šiaip tai, come and join us, čia visai smagu. Ir nežiūrėkite į save per daug rimtai.
Vilnius, 2016-02-07
** – Motociklininkų žargonu – sunkaus svoriu ir sunkiai valdomo motociklo.
*** – Neišsiplėsiu čia, bet pirmas dalykas po to, kai atšvęsit savo pirmojo motociklo atgabenimą į naujus namus (jei motociklas yra naudotas) – pasikeiskit padangas ir stabdžių trinkeles, kokių metų motociklas bebūtų, kiek bebūtų nuvažiavęs ar ką pardavėjas jums bebutų pasakęs; mano sąžinė rami – aš jus įspėjau.